Tilbage til billeder                   Tilbage til ferie 2005

22. Søndag 17/7.

Vi skulle være klar ved bussen senest 7.20!!!

Derfor ringede uret kl. 6, og vi var ikke længe om at komme op. Nattesøvnen havde været lidt afbrudt pga. nogle unge mennesker der var lidt støjende. Vi fik noget at spise og madpakken puttet i tasken og var klar til at køre 6.50. Vi havde besluttet at komme i rigelig god tid for at få en ordentlig plads i bussen.

Folk stod pænt i kø og ventede og vi fik en rigtig god plads i den rigtige side (venstre på udturen) af bussen. Chaufføren optrådte også som guide, og efter lidt indledende snak kørte vi ind i parken. En utrolig flot tur, men med lidt blandet vejr – overskyet og med lidt regn ind imellem – på tilbageturen også lidt sol.

Vi gjorde holdt flere steder når nogen havde fået øje på et eller andet ”wild-life”. Der er faste regler for hvordan man skal opføre sig på sådan en tur. Alt handler om at forstyrre dyrene så lidt som muligt – bla er det kun tilladt at spise mad inde i bussen (for ikke at spille noget), og ligeledes skal man være meget opmærksom på ikke at tabe/smide affald. Når bussen stoppede for at man kunne tage billeder, måtte vinduerne åbnes, men det var forbudt at stikke noget(kameraer/arme) ud – ligeledes måtte der ikke snakkes – kun til nød hviskes. Alt sammen for ikke at forstyrre.

Vi så en del forskellige dyr bla. Rensdyr – bjergfår – en enkelt ulv – nogle fugle og turens højdepunkt var en brun bjørn, som vi endda så to gange. Den luntede stille rundt og åd græs på så nært hold at det var muligt at tage nogle gode billeder af den.

Turen tog i alt ca. 8 timer, frem og tilbage, og vi var bagefter enige om, at det havde været en fantastisk tur. Godt nok havde vi ikke set så mange forskellige dyr tæt på, men vi fik set rigtig meget bjørn. Og sceneriet var fantastisk, selvom der var så mange skyer at vi ikke kunne set Mt. MacKinley – Nordamerikas højeste bjerg.

Efter turen kørte vi tilbage til CP’en, fik noget kaffe og fik snakket lidt om hvor vi skal hen herfra. Vi fortsætter sydpå mod Ancorach, og vil forsøge, om det er muligt at sejle fra Whittier til Valdez, og så videre derfra mod Alaska Highway og ud af Alaska.

Aftensmaden indtog vi samme sted som i går – Leif fik en anden slags burger, og jeg fik nogle laksefrikadeller med ris – særdeles velsmagende, men ikke særlig rigelig – pris 30US. Efter maden gik vi en tur på sightseeing i div. giftshops. Vi fik da også købt lidt gaver, men undrede os egentlig mest over alt det skrammel der var til salg til en uhyrlig pris.